Baza lokalizacji zamknij
  • Województwo
Logowanie zamknij
  • Login:
  • Hasło:

Nie masz konta? Przejdź do formularza rejestracji

Rejestracja
Wyślij wiadomość zamknij
Wyślij wiadomość zamknij
logowanie
rynek pierwotny mieszkania domy działki komercyjne katalog firm aktualności kredyty hipoteczne
rejestracja agencji i deweloperów dodaj ogłoszenie

Odbiór mieszkania od dewelopera - poradnik

tagi tematyczne odbiór mieszkania
.
.

Odbiór techniczny to jeden z ważniejszych etapów procesu zakupu mieszkania na rynku pierwotnym. To moment, w którym sprawdzamy, czy standard mieszkania i jakość wykonania prac budowlanych są zgodne z warunkami umowy i danymi zawartymi w prospekcie informacyjnym.

Kiedy odbieramy mieszkanie?
O terminie odbioru mieszkania deweloper powiadomi nas pisemnie. Oczywiście powinno to nastąpić po zakończeniu prac budowlanych i wykończeniowych. Odbiory zawsze odbywają się po uzyskaniu przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie.
W odbiorze mieszkania uczestniczy przedstawiciel dewelopera i, obowiązkowo, kupujący. Jeżeli nabywca, pomimo dwukrotnego pisemnego wezwania, nie przystąpi do odbioru mieszkania, wówczas deweloper ma prawo odstąpić od umowy.
Na odbiór najlepiej zabrać specjalistę - na przykład inspektora nadzoru budowlanego. Deweloper nie może nie zgodzić się na udział fachowca w odbiorze mieszkania. Koszt takiej usługi, w zależności od wielkości mieszkania, wynosi od 200 do 400 złotych. Jak znaleźć eksperta od budownictwa? Można zajrzeć np. na jedną ze stron internetowych poświęconych odbiorom. Warto także spróbować zdobyć kontakt do osoby, którą mogą polecić znajomi. Zdarza się, że jeden inspektor uczestniczy w odbiorach wielu mieszkań na osiedlu, ponieważ przyszli sąsiedzi rekomendują specjalistę na osiedlowych forach.

Oględziny mieszkania najlepiej przeprowadzać w ciągu dnia. Łatwiej wtedy zauważyć ewentualne pęknięcia, zacieki czy nierówności.
Na odbiór powinniśmy zabrać umowę wraz z załącznikami - planem mieszkania, schematem rozmieszczenia instalacji i prospektem informacyjnym, w którym został szczegółowo opisany standard lokalu. Jeśli odbieramy mieszkanie samodzielnie, bez udziału inspektora nadzoru, powinniśmy wziąć ze sobą również poziomicę, miarkę lub dalmierz, kątownik, drabinkę, latarkę, oprawkę z żarówką i próbnik do sprawdzania przepływu prądu w gniazdkach.

Co koniecznie trzeba sprawdzić podczas odbioru?

  • Powierzchnia mieszkania – pomiar przeprowadzamy z użyciem dalmierza laserowego lub zwykłej taśmy mierniczej. W mieszkaniach wybudowanych po 29 kwietnia 2012 roku pomiar powierzchni powinno wykonywać się według normy PN-ISO 9836:1997.
  • Posadzki – powinny być poziome i równe, bez wypukłości i pęknięć. Między podłogą a ścianą powinna być widoczna wąska szczelina – dylatacja. Jeżeli deweloper wykańczał mieszkanie pod klucz, trzeba sprawdzić, czy zastosowano właściwy materiał i czy podłoga jest równa, bez zarysowań i przebarwień.
  • Ściany – powinny być proste, bez pęknięć, zacieków i pęcherzy. Grubość tynków musi być jednakowa na całej powierzchni ściany. Warto sprawdzić, czy ściany łączą się z sufitem i podłogą pod kątem prostym. .
  • Okna i drzwi balkonowe – sprawdzamy, czy okna są szczelne, czy lekko się zamykają i otwierają, czy szyby są gładkie, bez pęknięć i rys. Na ramach nie powinno być żadnych uszkodzeń ani pozostałości farby. Przy okazji oglądamy parapety wewnętrzne i zewnętrzne – czy zostały wykonane z materiału wymienionego w opisie standardu lokalu, czy są dobrze osadzone i nie mają uszkodzeń.
  • Drzwi wewnętrzne i zewnętrzne – upewniamy się, czy deweloper zamontował drzwi właściwej klasy. Jeśli są to drzwi antywłamaniowe, powinniśmy otrzymać potwierdzający to certyfikat. Drzwi muszą się łatwo otwierać i zamykać.
  • Instalacje – weryfikujemy, czy gniazdka elektryczne, telefoniczne, telewizyjne są zlokalizowane w odpowiednich miejscach i czy ich liczba zgadza się z przewidzianą w projekcie. Sprawdzamy, czy w gniazdkach i w miejscach gdzie będzie instalowane oświetlenie płynie prąd. Upewniamy się, czy dopływy i odpływy wody wykonano zgodnie z projektem. Przy kontroli instalacji gazowej powinniśmy skorzystać z pomocy profesjonalisty.
  • Wentylacja – kratki wentylacyjne powinny być na swoich miejscach. Działanie wentylacji można sprawdzić przystawiając do otworu wentylacyjnego zapaloną zapałkę lub zapalniczkę. Przy prawidłowo działającej wentylacji, płomień będzie odchylał się w kierunku kratki.
  • Grzejniki i instalacja CO – sprawdzamy, czy grzejniki są ciepłe na całej powierzchni. Na złączach i przy zaworach nie może wyciekać woda. Jeżeli mieszkanie odbieramy latem, grzejniki sprawdzimy dopiero na początku sezonu grzewczego, a ewentualne usterki będziemy mogli zgłosić w ramach gwarancji.

Nie zapomnijmy o wypróbowaniu dzwonka i domofonu oraz ewentualnie klimatyzacji, rolet antywłamaniowych oraz instalacji alarmowej.

  • Balkony i tarasy – należy sprawdzić czy posadzka ma delikatny spadek w kierunku zewnętrznej krawędzi balkonu, dzięki czemu woda deszczowa czy topniejący śnieg nie będą gromadzić się przy drzwiach i oknach tarasowych. Płytki, którymi wyłożony jest balkon powinny być mrozoodporne, bez pęknięć, o jednolitej barwie. Fugi między płytkami nie mogą mieć ubytków, a ich szerokość powinna być jednakowa we wszystkich miejscach. Trzeba też przyjrzeć się balustradzie – na elementach stalowych nie może być śladów rdzy. Fragmenty drewniane muszą być odpowiednio zaimpregnowane i polakierowane.
  • Garaż, komórka, miejsce parkingowe – tu przede wszystkim weryfikujemy powierzchnię oraz, w przypadku pomieszczeń zamkniętych, sprawdzamy, podobnie jak w mieszkaniu, jakość wykonania ścian, posadzek i instalacji oraz zastosowane materiały.


Protokół z odbioru i zgłaszanie usterek
Podczas odbioru sporządzany jest protokół, do którego kupujący może zgłosić wady mieszkania. Tryb i terminy rozpatrywania zgłoszonych do protokołu wad reguluje ustawa deweloperska. Zgodnie z przepisami deweloper jest zobowiązany, w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, doręczyć nabywcy oświadczenie o uznaniu wad lub oświadczenie o odmowie uznania wad oraz o jej przyczynach. Uznane wady lokalu deweloper musi usunąć w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu. Jeżeli przez miesiąc usterki nie zostaną naprawione, deweloper może wskazać inny termin, ale powinien uzasadnić opóźnienie.

Nie podpisujmy protokołu zdawczo-odbiorczego przed usunięciem przez dewelopera wszystkich zgłoszonych wad. Dopiero, gdy stwierdzimy, że dokonano naprawy wszystkich, a zwłaszcza tych zaprotokołowanych w naszej obecności, usterek, możemy przejść do odbioru ostatecznego.

Czasami usterki zauważamy już po odbiorze, w trakcie użytkowania mieszkania. W tej sytuacji nadal możemy zgłaszać deweloperowi wszelkie wady lokalu jak i części wspólnych budynku. Ich naprawę deweloper przeprowadzi w ramach 5-letniej rękojmi na prace budowlane. Instytucję rękojmi reguluje Kodeks Cywilny.

autor: red. tuznajdziesz.pl

aktualizacja: 23.03.2015

Polecane artykuły
Księga wieczysta bez tajemnic. Jakie informacje są w księdze wieczystej?
Każdy, kto chociaż raz miał do czynienia z nieruchomościami, wie, czym jest księga...
Zmiany w programie Mieszkanie dla Młodych dopiero w lipcu
Prawdopodobnie dopiero w lipcu 2015 r. zwiększy się dostępność programu Mieszkanie dla...
Mieszkania idealnie przygotowane do sprzedaży. Top 9
Pośrednicy nieruchomości coraz większą wagę przykładają do odpowiedniego przygotowania...
Oryginalne i nowoczesne Osiedle Atrium w Poznaniu
Osiedle Atrium to sześć budynków wielorodzinnych, w których znajdzie się 107 mieszkań....

Oferta tygodnia

Działka na sprzedaż: mazowieckie, Targówka, Leśna

Działka ze stawem rybnym



Na sprzedaż działki budowlane ze stawem rybnym (1300 m2), położone niedaleko Mińska Mazowieckiego. Okolica spokojna i zielona - w odległości 0,5 km znajduje się bardzo duży kompleks leśny. Cena za 1 m2 wynosi 60 zł.