logowanie

Auto dostawcze w wersji ekonomicznej - fiat ducato maxi Natural Power

Auto dostawcze fiat ducato maxi Natural Power w wersji ekologicznej to auto na gaz. Silnik benzynowy w tym dużym aucie to rozwiązanie zupełnie nieopłacalne, dlatego benzynę zastąpiono gazem ziemnym. Priorytetem jest zasilanie gazem ziemnym, a benzynowy układ paliwa uruchamiany jest dopiero wówczas, gdy gaz ulegnie wyczerpaniu. Auto fiat ducato maxi Natural Power przeszło testy, zobacz jak zostało ocenione.

Fiat ducato to samochód dostawczy zaprojektowany z myślą o transporcie towarów. Fot.: Firma Fiat

Szeroka oferta fiata ducato obejmuje różne wersje przeznaczone do przewozu towarów, osób, jak i do zabudowy.

Przeznaczenie - auto dostawcze

Fiat ducato to samochód dostawczy zaprojektowany z myślą o transporcie towarów dostępny jest z nadwoziem typu furgon lub ze skrzynią ładunkową. Furgon występuje w trzech rozstawach osi i czterech długościach. Nadwozie może mieć trzy wysokości. Daje to w sumie siedem różnych pojemności wnętrza. W zależności od wersji do auta można załadować towar o masie od 1 do 2 ton. Dostęp do przestrzeni bagażowej zapewniają boczne drzwi przesuwne i tylne, wszystkie dostępne w trzech różnych rozmiarach. Drzwi boczne standardowo umieszczone są po prawej stronie. Fiat ducato ze skrzynią ładunkową dostępny jest w czterech rozstawach osi i pięciu długościach, a skrzynia ładunkowa – w ośmiu wariantach. Furgon oraz wersje skrzyniowe oferowane są również ze wzmocnionym zawieszeniem, a także z zawieszeniem samopoziomującym.

Zobacz produkty z kategorii Środki transportu w Tuznajdziesz.pl

Przeznaczenie - przewóz osób

Transport osób realizowany jest przez wersje kombi, panorama oraz minibus. Kombi występuje w dwóch rozstawach osi, dwóch długościach oraz dwóch wysokościach nadwozia. We wnętrzu może się znaleźć od dwóch do dziewięciu miejsc. Siedzenia drugiego i trzeciego rzędu są składane i wyjmowane. Bardziej komfortowe ducato panorama oferuje osiem lub dziewięć miejsc. Podobnie jak kombi dostępne jest w dwóch rozstawach osi, dwóch długościach oraz dwóch wysokościach nadwozia. Jakość podróżowania podnosi montowany na zamówienie podwójny system klimatyzacji. Dla najbardziej wymagających pasażerów przeznaczona jest wersja minibus. Na jej pokładzie może podróżować od 13 do 16 pasażerów. Osobowe wersje, tak jak auta dostawcze, mogą być wyposażone w samopoziomujące zawieszenie.

Fiat ducato z platformą

Fiat ducato przeznaczony do zabudowy może mieć pojedynczą lub podwójną kabinę osadzoną na ramie bądź pojedynczą kabinę z tzw. platformą. Odmiana na ramie z pojedynczą kabiną oferuje cztery różne rozstawy osi oraz wersję z przedłużonym zwisem. Podwójna kabina dostępna jest na ramie z dwoma rozstawami osi. Taki pojazd może mieć trzy różne długości. Z kolei kabina z platformą pozwala na wybór jednego z czterech możliwych rozstawów osi. Podobnie jak towarowe również niektóre wersje pod zabudowę mogą być wyposażone we wzmocnione zawieszenie.
Do napędu odmian osobowych i przeznaczonych do zabudowy wykorzystywane są wyłącznie silniki wysokoprężne z rodziny MultiJet. W niektórych wersjach towarowych fiat ducato maxi, oprócz ww. jednostek, pod maską można również spotkać silnik benzynowy zasilany sprężonym gazem ziemnym CNG. Wszystkie silniki wysokoprężne wymagają przeglądów co 48 000 km.

Auto na gaz. Zalety CNG, czyli sprężonego gazu ziemnego

CNG to skrót od angielskiego terminu „compressed natural gas”, oznaczającego sprężony gaz ziemny, którego głównym składnikiem, wynoszącym ponad 90%, jest metan. Z ekologicznego punktu widzenia jest to najczystsze z obecnie dostępnych paliw, idealnie sprawdzające się podczas jazdy miejskiej. W przeciwieństwie do pojazdów z silnikami diesla samochody napędzane metanem nie emitują cząstek stałych, w porównaniu do motorów benzynowych gwarantują niższą emisję tlenków azotu (o ok. 50%), węglowodorów (o prawie 75%) i dwutlenku węgla (niemal o jedną czwartą). Metan pozwala także na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Jest ponadto jednym z najbezpieczniejszych paliw, zajmującym drugie miejsce zaraz po oleju napędowym. Nie jest toksyczny i wykazuje niskie ryzyko zapłonu, ponieważ ma mniejszą gęstość niż powietrze. W razie przypadkowego wycieku przechodzi w stan lotny i unosi się, nie tworząc niebezpiecznych stężeń. Z tego powodu auto na gaz ziemny może parkować w podziemnych garażach i być przewożone promami.

Priorytetem jest zasilanie gazem ziemnym, a benzynowy układ paliwa uruchamiany jest dopiero wówczas, gdy gaz ulegnie wyczerpaniu. Wtedy zbiornik paliwa o pojemności tylko 15 l, w trybie rezerwowym powinien zapewnić dojazd do najbliższej stacji z metanem. Fot.: Firma Fiat

Fiat ducato maxi Natural Power - wyniki testów

Dwupaliwowy silnik 140 Natural Power na benzynę i metan został opracowany oraz wyprodukowany przez Fiat Powertrain Technologies. Jednostka ta od początku miała być zasilana metanem i zapewniać maksymalną sprawność oraz wydajność, bez względu na rodzaj paliwa (metan lub benzyna). Priorytetem jest zasilanie gazem ziemnym, a benzynowy układ paliwa uruchamiany jest dopiero wówczas, gdy gaz ulegnie wyczerpaniu. Wtedy zbiornik paliwa o pojemności tylko 15 l, w trybie rezerwowym powinien zapewnić dojazd do najbliższej stacji z metanem.
Średnie spalanie według producenta wynosi 8,8 kg metanu na każde 100 km. W przeliczeniu na m³ daje to wartość 11,7. Przy cenie 2,77 zł/m³ netto otrzymujemy kwotę 32,4 zł netto (39,85 zł brutto). Biorąc pod uwagę średnie ceny innych paliw, to tak jakby silnik spalał przeciętnie ok. 7,4 l/100 km benzyny bezołowiowej lub oleju napędowego. Całkiem niezły wynik jak na auto dostawcze o takich gabarytach.

Trzylitrowy motor fiata zasilany metanem osiąga maksymalną moc 136 KM w zakresie od 2750 do 3500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy, wynoszący 350 Nm, dostępny jest już przy 1500 obr./min. Połączenie tych parametrów z odpowiednio dobranymi przełożeniami w sześciostopniowej skrzyni biegów sprawia, że fiat ducato z dwiema osobami na pokładzie dość żwawo reaguje na pedał gazu. W pełni załadowany na pewno nie będzie już tak dynamiczny, ale to przecież auto dostawcze, a nie do ścigania się po drogach.

Siedzenie kierowcy usytuowane jest w ducato maxi w podobny sposób jak w ciężarówkach, co zapewnia doskonałą widoczność. Wystarczający obraz tego, co dzieje się z tyłu, przekazują duże, dwuczęściowe, elektrycznie sterowane boczne lusterka. Są nieodzowne przy jeździe do tyłu, ale trzeba zaznaczyć, że manewrowanie autem o długości 6 m na wstecznym biegu wymaga już pewnego doświadczenia. Testowana wersja była wyposażona w czujniki parkowania, co znacznie ułatwia tę czynność.

Oprócz wygodnego fotela, który może być dodatkowo podgrzewany i amortyzowany, prowadzący auto dostawcze ma w zasięgu ręki wszystkie pokrętła i przyciski. Krótka dźwignia zmiany biegów umieszczona na desce rozdzielczej w pobliżu kierownicy ułatwia prowadzenie auta, a czytelne wskaźniki wraz wyświetlaczem pokładowego komputera zapewniają niezbędne informacje o różnych parametrach jazdy.

6 m długości, 2,5 m wysokości oraz 3,5 tony maksymalnej masy wymagają od kierowcy ducato maxi pewnych nawyków. Trzeba zdawać sobie sprawę, że samochód dostawczy o takich gabarytach będzie bardzo podatny na boczny wiatr, raczej nie nadaje się do szybkiej jazdy po ostrych zakrętach, a jak wpadnie w poślizg, to kierowca szybko zmienia się w pasażera. Z pomocą w utrzymaniu kontroli nad pojazdem przychodzi rozbudowana elektronika w postaci układu ABS i ESP z różnymi dodatkowymi funkcjami, obecnymi również w testowanej wersji.

Zalety ducato maxi Natural Power, zwłaszcza te wynikające z wielkości przedziału ładunkowego, doceni wielu przedsiębiorców. Walory związane z zasilaniem gazem ziemnym (auto na gaz) są mało przekonujące, gdyż nie ma w Polsce żadnych ulg z tytułu użytkowania pojazdów tego typu, a samo auto jest sporo droższe od wersji z silnikiem wysokoprężnym o podobnej mocy, koszty jazdy na metanie nie powalają, a na dodatek liczba stacji na terenie całego kraju, gdzie można zatankować CNG, wynosi jedynie 24.

Dodatkowe urządzenia i funkcje, w jakie może być wyposażony fiat ducato

  1. Start & Stop – funkcja ta pozwala na automatyczne wyłączenie silnika, gdy pojazd się zatrzymuje. Nie oznacza to jednak, że wszystkie urządzenia przestają działać – te odpowiedzialne za komfort i bezpieczeństwo są nadal aktywne. System Start & Stop podczas jazdy po mieście pozwala na oszczędność paliwa (do 15%). Auto wytwarza przy tym mniej dwutlenku węgla i hałasu.
  2. Traction+ – system kontroli napędu, będący częścią układu ESP. Ułatwia jazdę po trudnych nawierzchniach o niskiej przyczepności. Podczas przyspieszania moment obrotowy przenoszony jest na to koło napędzane, które w danej chwili lepiej trzyma się podłoża.
  3. Servotronic – układ wspomagania kierownicy o zmiennej sile. Ułatwia manewry przy małych prędkościach lub przy pełnym załadunku, zmniejszając o połowę siłę potrzebną do obracania kołem kierownicy.
  4. Odblaskowa przednia szyba – odbija promieniowanie słoneczne, przez co kabina nie nagrzewa się zbytnio (w skrajnych przypadkach temperatura wewnątrz będzie aż o 15º niższa). Oznacza to, że kierowca będzie rzadziej korzystał z klimatyzacji, co wiąże się z mniejszym zużyciem paliwa.
  5. Webasto – autonomiczny system ogrzewania, montowany w wersji automatycznej lub z programatorem. Może być uruchomiony przy zgaszonym silniku, np. przed rozpoczęciem podróży. To oznacza, że kierowca wchodzi do kabiny auta dostawczego, w której jest już ciepło. Nie musi rozmrażać ani przecierać zaparowanych szyb. Za pomocą tego urządzenia można również wstępnie rozgrzać silnik, który po uruchomieniu będzie mniej palił i w mniejszym stopniu zatruwał środowisko.

Okiem fachowca - Jacek Soćko, 36 lat, właściciel firmy dekarskiej

„We wnętrzu bez problemu zmieści się aluminiowa drabina trzysegmentowa, giętarka, spora liczba rusztowań i wszystkie elektronarzędzia, jakich używamy w naszej pracy. To duża zaleta, bo w przypadku mniejszego auta trzeba część rzeczy wozić na przyczepie. Duże drzwi boczne i tylne zapewniają wystarczający dostęp do przestrzeni ładunkowej. Trzyosobowa kabina w przypadku mojej działalności jest rozwiązaniem wystarczającym, bo przeważnie pracujemy we trzech. W sporadycznych sytuacjach przydałyby się jeszcze dwa dodatkowe miejsca. Podczas jazdy w kabinie jest zaskakująco cicho jak na samochód dostawczy. Podobają mi się liczne praktyczne schowki. Co do zasilania, to raczej wybrałbym wersję wysokoprężną, bo w mojej okolicy nie ma stacji do tankowania sprężonego gazu ziemnego. Najbliższa jest chyba dopiero w Warszawie, a to około 100 km w jedną stronę. To się nie opłaca.”

Tekst: Maciej Fabijański

Partnerzy serwisu

To dzięki tym firmom możemy realizować Wasze potrzeby i zainteresowania

border_left border_right