logowanie

Automaty do bram wjazdowych – jak wybrać?

Automatyka do bram wjazdowych zapewnia komfortowy wjazd na posesję. W napęd do bram może być wyposażona zarówno brama przesuwna, jak i tradycyjna brama skrzydłowa.

Fot.: Wiktor Greg, MURATOR

Na napęd do bramy wjazdowej często decydujemy się dopiero po jakimś czasie od zamontowania bramy. Chociaż najlepiej jest kupić go od razu w zestawie z bramą, później też można uzupełnić wjazd na posesję o automatykę i korzystać z wygodnego otwierania. Trzeba jednak odpowiednio dobrać napęd do bramy, kierując się jej rodzajem i rozmiarem.

Automatyka do bram dobierana jest do każdej z nich indywidualnie i chociaż producenci dokładnie opisują przeznaczenie swoich wyrobów, warto zasięgnąć rady profesjonalisty. Wielu dystrybutorów proponuje darmowe doradztwo podczas zakupów.

BRAMY GARAŻOWE: Sprawdź, co powinieneś wiedzieć przed ich zakupem

Najważniejszą cechą napędu jest moc siłownika. Dobieramy ją do masy bramy i szerokości jej skrzydeł. Do lekkich bram, np. o wypełnieniu z paneli z tworzywa sztucznego stosujemy słabsze siłowniki niż do bram ciężkich, np. tych z elementów kutych. Do otwierania bram wjazdowych budynków jednorodzinnych stosowane są siłowniki o mocy od 300 do 600 W, zasilane napięciem sieciowym 230 V lub opcjonalnie obniżonym napięciem bezpiecznym 24 V. Od mocy siłownika w napędzie zależy też prędkość przesuwania bramy. Im większa moc siłownika tym krótszy cykl otwierania i zamykania, którego czas waha się od 5 sekund do minuty.
Jeśli masa lub wymiary bramy znajdują się blisko wartości granicznej podanej przez producenta to zawsze należy wybrać napęd do bramy wjazdowej z siłownikiem o większej mocy. Unikniemy w ten sposób przeciążenia silnika, które jest główną przyczyną awarii i podstawą do odrzucenia gwarancji. Większość usterek systemów występuje na skutek błędów montażowych, złego doboru mocy silnika oraz ingerencji samych właścicieli w mechanizm.

Fot.: Andrzej Szandomirski, MURATOR

Brama wjazdowa, do której chcemy zamontować napęd, musi być w bardzo dobrym stanie technicznym. Niezależnie od rodzaju profilu i wypełnienia skrzydeł, jej konstrukcja musi być sztywna i stabilna. W przeciwnym wypadku pojawią się deformacje lub uszkodzenia, które uniemożliwią dalsze korzystanie z automatu. Skrzydła bramy są narażone na punktowe działanie znacznej siły pchania lub ciągnięcia napędu. Zwłaszcza jeśli mają dużą powierzchnię wypełnień, siła parcia wiatru i ciężar bramy stanowią znaczne obciążenie dla konstrukcji w miejscu mocowania siłownika. Jeśli konstrukcja bramy do której chcemy zamontować napęd, okazuje się niedostatecznie wytrzymała, siłowniki napędu można zamontować na specjalnie wzmocnionych elementach skrzydeł.

Typowe napędy do bram wjazdowych składają się z siłowników (jednego dla bram przesuwnych i jednoskrzydłowych lub dwóch dla tradycyjnych skrzydłowych), centrali sterującej, kontrolerów, fotokomórek, przewodu zasilającego napęd bramy oraz przewodów sterowniczych, które łączą blok sterowniczy z fotokomórkami i anteną.

Skrzydłami bramy skrzydłowej poruszają podłużne, elektromechaniczne lub hydrauliczne siłowniki, które mocuje się jedną częścią do bocznego słupka a drugą do skrzydła. Kupując napęd do bramy skrzydłowej zwróćmy uwagę, czy uchwyty do montażu mechanizmu pasują do szerokości słupka. Bramy przesuwne poruszane są napędem z przekładnią zębatą. Elementy zestawów napędowych mogą być zamknięte w jednej obudowie lub umieszczane w nawierzchni, aby nie psuć estetyki bramy i ogrodzenia. Warto wybrać napęd cichy, który ma funkcję łagodnego zamykania – zwalnia przed domknięciem bramy.

Źródło: redakcja

Partnerzy serwisu

To dzięki tym firmom możemy realizować Wasze potrzeby i zainteresowania

border_left border_right