logowanie

Czy fiat scudo panorama sprawdzi się, jako auto dostawcze? Zobacz, jak wypadły testy fiata

Fiat scudo panorama jest dostępny w wersjach: auto dostawcze, do przewozu osób oraz platforma do zabudowy. Scudo panorama jest większy od modelu doblò i mniejszy od ducato. Przedstawiamy wyniki testów, jakie przeszedł fiat scudo. Ocenie poddane zostały m.in. przeszklenia i łatwość parkowania, moc silnika i jazda w trudnych warunkach. Zobacz, czy auto sprawdzi się jako samochód dostawczy?

Fiat scudo panorama do przewozu osób. Fot.: Firma Fiat

Samochody dostawcze

Modele towarowe fiata scudo reprezentowane są przez furgony z pełnym nadwoziem, przeszklone i częściowo przeszklone. Auto dostawcze może mieć dwa rozstawy osi, co skutkuje dwiema długościami wnętrza, a także zwykły lub podwyższony dach. W rezultacie samochód dostawczy oferuje trzy pojemności wnętrza (5, 6 i 7 m³) oraz dwie ładowności (1000 i 1200 kg). Dostęp do przestrzeni towarowej zapewniają umieszczone z każdej strony drzwi przesuwne oraz tylne drzwi dwuskrzydłowe, które mogą być zastąpione unoszoną do góry klapą. Do napędu służą wyłącznie silniki wysokoprężne z rodziny MultiJet: o pojemności 1,6 l i mocy 88 KM oraz dwa dwulitrowe o mocy 128 KM i 163 KM.

Samochody do przewozu osób

Fiat scudo do przewozu osób dostępny jest w dwóch rodzajach nadwozia: przeszklonym i częściowo przeszklonym o dwóch rozstawach osi. Wewnątrz mogą znaleźć się dwa lub trzy rzędy foteli. Wersja z dwoma rzędami, w zależności od konfiguracji siedzisk, łącznie z kierowcą może przewieźć 5 lub 6 osób. Model trzyrzędowy oferuje 8 lub 9 miejsc. Do napędu wykorzystywany jest dwulitrowy turbodiesel MultiJet o mocy 128 KM lub 163 KM.

Odmiany towarowe i do przewozu osób mogą być wyposażone w samopoziomujące zawieszenie.

Zobacz produkty z kategorii Środki transportu w Tuznajdziesz.pl

Fiat scudo w wersji do zabudowy

Kabina z platformą jest dobrą bazą do wykonania pojazdu typu: izoterma, przewoźny sklep, minikamper itp. Wersja dostępna jest z długim rozstawem osi, a maksymalny nacisk na oś przednią i tylną wynoszą odpowiednio: 1400 i 1700 kg. Platforma umożliwia zwiększoną szerokość zabudowy m.in. dzięki zastosowaniu lusterek zewnętrznych o przedłużonych ramionach, nowych reflektorów z lampami umieszczonymi bardziej na zewnątrz pojazdu i rozszerzonym bazom do bocznych kierunkowskazów. Do napędu tej wersji scudo przeznaczony jest dwulitrowy MultiJet o mocy 128 KM.
Od 2013 roku w sprzedaży dostępne są zmodernizowane wersje scudo z nowymi elementami wystroju wnętrza. Na zewnątrz wyróżnia je srebrny grill przedni, nawiązujący charakterem do rodziny samochodów ducato.

Fiat scudo panorama Fot.: Firma Fiat

Fiat scudo panorama po testach

Scudo panorama w wersji testowej mierzy ponad 5 m długości. Nie jest to co prawda wymiar zawrotny, ale podczas manewrowania w ciasnych i krętych uliczkach daje się trochę we znaki.

Skoro już o jeździe miejskiej mowa, jedną z jej składowych jest parkowanie, często w luce między dwoma samochodami. W przypadku scudo okazało się, że nie jest to wcale trudne, a to dzięki sporym lusterkom zewnętrznym, bardzo dużej powierzchni przeszklenia i zamontowanym czujnikom parkowania.

Samochód sprawdza się podczas jazdy poza miastem. Duża przednia szyba zapewnia dobrą widoczność, a wyższa pozycja za kierownicą, daje lepszy ogląd tego, co dzieje się na drodze, pozwalając wcześniej zareagować w sytuacji zagrożenia.

Fiat scudo panorama, jak na swoje gabaryty, potrafi szybko jeździć. Pozwala mu na to dwulitrowa jednostka wysokoprężna z rodziny MultiJet o mocy aż 163 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail, współpracująca z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Według danych fabrycznych scudo panorama może się rozpędzić do 170 km/h. Testowe scudo jest dynamiczne, co najlepiej odczuwa się podczas wyprzedzania innych pojazdów.

Mocny i jednocześnie elastyczny pod względem pracy silnik potrafi być również oszczędny. Katalogowe średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 7,1 l/100 km. To mało, biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z samochodem o masie własnej 2 tony, gdy dopuszczalna sięga 3 tony. Co prawda testy spalania nie odtwarzają w 100% rzeczywistych rezultatów, ale podczas jazdy poza miastem z prędkością rzędu 90–100 km/h, z dwiema osobami na pokładzie nie stanowiło problemu uzyskanie średniego spalania wynoszącego nieco ponad 6 l/100 km, oczywiście według wskazań komputera.

Auta podobne do scudo panorama z założenia muszą się dobrze sprawdzać na długich dystansach. Pokonanie w ciągu kilku godzin bez specjalnych oznak zmęczenia w listopadowy dzień kilkusetkilometrowej trasy było najlepszym potwierdzeniem powyższej tezy. Kierowca, to reprezentant starszego pokolenia i na dodatek kilkadziesiąt kilometrów musiał pokonać w dość gęstej mgle po zmroku. Po raz kolejny przydała się wyższa pozycja za kierownicą oraz światła przeciwmgłowe.

Wysoki komfort jazdy, jaki oferuje fiat scudo panorama, to wypadkowa wielu czynników, począwszy od dobrze zaprojektowanego miejsca kierowcy wraz z jego otoczeniem, a skończywszy na elementach wyposażenia, które wspomagają prowadzącego pojazd, ułatwiają, a także umilają jazdę. Z listy dodatków, w jakie standardowo jest lub może być wyposażone scudo, należy wymienić m.in.: układ ESP, czujnik deszczu i zmierzchu, automatyczną klimatyzację dwustrefową, radio CD MP3 z Bluetooth i USB czy elektroniczną regulację prędkości z jej ogranicznikiem.

Wsiadanie do i wysiadanie z przedziału pasażerskiego zapewniają szerokie, przesuwne drzwi po obu stronach pojazdu. W przypadku zamontowanego trzeciego rzędu (tak jak w testowanej wersji) dostęp do niego zapewnia siedzenie typu easy entry z rzędu drugiego, które daje się łatwo złożyć. Drugi rząd foteli w stosunku do kabiny podniesiony jest o 7 cm, a trzeci – o 3 cm w stosunku do drugiego. To rozwiązanie zapewnia pasażerom lepszą widoczność podczas podróżowania.

Z wyglądu fiat scudo panorama może się podobać lub nie. Nie można natomiast nie brać pod uwagę jego walorów trakcyjnych czy transportowych (auto dostawcze) podczas poszukiwania pojazdu, który ma służyć jako szybki i wygodny środek lokomocji dla większej liczby osób oraz jednocześnie ma możliwość przewiezienia sporej ilości bagażu.

Samochody dostawcze oraz te przeznaczone do przewozu osób mogą być wyposażone w pneumatyczne samopoziomujące zawieszenie. W porównaniu do standardowego rozwiązania oferuje ono większy komfort jazdy. Poza tym utrzymuje stałe położenie auta, niezależnie od wielkości ładunku i tego, w jaki sposób został on rozłożony. Samopoziomujące zawieszenie pozwala również na zmianę wysokości tzw. progu załadunkowego. Gdy samochód dostawczy jest w trakcie postoju za pomocą przycisku umieszczonego na słupku w przedziale ładunkowym można uruchomić, w zależności od potrzeb, funkcję podnoszenia nadwozia lub jego opuszczania. Zakres regulacji to 5 cm do góry i tyle samo do dołu. Obniżanie progu ładunkowego, a przez to – całego auta, ma jeszcze jedną zaletę. W przypadku wersji o wysokości nadwozia wynoszącej 194 cm zmniejszenie jej o 5 cm pozwala na bezproblemowy wjazd do podziemnych garaży.

Samochód dostawczy i osobowy - kto może skorzystać?

Wydawać by się mogło, że auto, które może przewieźć łącznie z kierowcą 8 osób (fiat scudo panorama w testowej wersji) adresowane jest wyłącznie do kierowców mających liczną rodzinę albo preferujących wyjazdy wypoczynkowe z dużym gronem znajomych.

Osobowe wersje aut dostawczych oprócz przewozu osób (np. wersja testowa może przewieźć łącznie 8 osób z kierowcą) sprawdzają się także w różnych branżach. W firmach budowlanych, zatrudniających co najmniej kilka osób i działających na dużym terenie, problemem nie jest dowóz materiałów, bo ten często zapewnia hurtownia, lecz właśnie transport robotników. Całkiem spory przedział bagażowy, jakim dysponuje fiat scudo panorama, może być wykorzystany również do przewozu specjalistycznych narzędzi czy materiałów. Przy mniejszej liczbie pasażerów, można zwiększyć przestrzeń ładunkową, składając siedzenia z trzeciego rzędu lub je wyjmując - samochód na pewno sprawdzi się jako auto dostawcze.

Scudo panorama polecany jest także właścicielom hoteli i pensjonatów jako środek transportu, którym przywozi się i odwozi gości hotelowych.

Tekst: Maciej Fabijański

Partnerzy serwisu

To dzięki tym firmom możemy realizować Wasze potrzeby i zainteresowania

border_left border_right