logowanie

Droga z paneli słonecznych we Francji – trwałe panele słoneczne

tagi tematyczne panele fotowoltaiczne
Droga z paneli słonecznych we francuskiej miejscowości Tourouvre-au-Perche to pierwszy przykład zastosowania systemów fotowoltaicznych na drogach publicznych. Trasa zostanie poddana dwuletniemu okresowi próbnemu, podczas którego będzie użytkowana przez około 2000 kierowców dziennie. Pozwoli to ustalić, czy droga z paneli słonecznych – zwana Wattway – wytworzy wystarczającą ilość energii do zasilenia oświetlenia ulicznego we wsi liczącej 3400 mieszkańców.

Trwałe i wytrzymałe panele słoneczne

W grudniu 2016 roku Segolene Royal, francuska minister do spraw ekologii, otworzyła doświadczalny kilometrowy odcinek drogi w małej wsi w Normandii.

Zanim rozpoczęto budowę trasy, panele słoneczne przetestowano na czterech parkingach. Ich konstruktorem jest firma Coals finansowana przez państwo i należąca do gigantycznej grupy telekomunikacyjnej Bouygues.

Trzeba podkreślić, że droga z paneli słonecznych to dość kosztowna inwestycja. Jej budowa pochłonęła 5 milionów euro. Dużym zaskoczeniem jest lokalizacja trasy. Normandia leży w rejonie geograficznym mało korzystnym dla energetyki solarnej. W ciągu roku w stolicy regionu Caen występuje zaledwie 44 dni pełnego słońca. Lepszym wyborem byłaby Marsylia, która ma ich aż 170.

Droga z paneli słonecznych we Francji Droga z paneli słonecznych we Francji Fot.: Photo © COLAS-Yves SOULABAILLE

Jeśli projekt okaże się sukcesem, minister Royal chciałaby zainstalować panele słoneczne również na francuskich autostradach. Warto jednak zaznaczyć, że urządzenia ułożone na płasko są mniej wydajne niż te zamontowane na pochyłych powierzchniach, takich jak dach.

Krytycy twierdzą, że droga z paneli słonecznych to nieopłacalna inwestycja pieniędzy publicznych. Marc Jedliczka, wiceprzewodniczący Network for Energetic Transition (CLER) na łamach miesięcznika Le Monde powiedział: „To niewątpliwie postęp techniczny, ale z drugiej strony rozwój energii odnawialnej ma inne priorytety niż tego typu gadżet, który kosztuje dużo, a nie jest pewne czy działa.”

Z kolei Jean-Louis Bal, prezes działu energii odnawialnej (SER), stwierdził: "Musimy patrzeć na koszt, wielkość produkcji energii elektrycznej i żywotność. Na razie nie mamy odpowiedzi".

Konstruktor urządzeń podkreśla, że panele słoneczne pokryto arkuszami żywicy z silikonem, dzięki czemu są na tyle trwałe, by wytrzymać ruch pojazdów ciężarowych. Być może uda się obniżyć koszt ich produkcji. Obecnie Coals prowadzi 100 projektów dotyczących dróg z kolektorami słonecznymi, z których połowa jest zlokalizowana we Francji, a druga za granicą.

Panele słoneczne wykorzystano również do budowy ścieżki rowerowej w Krommenie w Holandii, którą otwarto w 2014 roku.

Źródło: www.businessinsider.com

Partnerzy serwisu

To dzięki tym firmom możemy realizować Wasze potrzeby i zainteresowania

border_left border_right