logowanie

Nawierzchnie z betonu i klinkieru

Ścieżki i podjazdy to niezbędne elementy przestrzeni wokół domu. Powinny być wygodne, bezpieczne i wytrzymałe oraz dopasowane do charakteru otoczenia. Z czego je wykonać?

Różnorodność materiałów przeznaczonych na nawierzchnie stwarza wiele możliwości aranżacji. Można je łączyć, tworząc ciekawe kompozycje i wzory. Ważne jest, aby dobrać materiał do funkcji, jaką będzie spełniać trakt komunikacyjny. Podjazd, po którym będą jeździć samochody, powinien być wykonany z materiału wytrzymującego takie obciążenia. Materiał na chodnik lub ścieżkę może mieć mniejszą wytrzymałość. Bez względu na charakter nawierzchni wybrany materiał musi być mrozoodporny, w miarę gładki, ale nie śliski, i odporny na ścieranie.

Fot.: Mariusz Bykowski


Nawierzchnie z betonu
Elementy betonowe to obecnie jeden z najpopularniejszych materiałów do wykańczania nawierzchni. Można wybierać spośród drobnych elementów, jak kostki, zdecydować się na większe płyty lub nawierzchnię ażurową.

Kostki. To jeden z najpopularniejszych materiałów na nawierzchnie. Kostki mają najczęściej grubość 4–14 cm, szerokość 9–20 cm, a długość 10–28 cm. Na ścieżkach o małym obciążeniu można układać te o grubości 4 cm, na podjazdach i w miejscach do parkowania samochodów osobowych – 6 cm, a do parkowania samochodów cięższych – 8 cm. Jeśli kilka domów ma wspólny podjazd, np. na osiedlach z zabudową szeregową, lepiej zastosować grubsze kostki – 10-, 14-centymetrowe.
Kostki są dostępne w wielu kolorach – od typowych jasnoszarych, czerwonych, piaskowych i grafitowych, po niebieskie, zielone i fioletowe. Można z nich układać zarówno proste, jednobarwne nawierzchnie, jak i kilkukolorowe wzory.
Oprócz tradycyjnych kostek betonowych na rynku dostępne są też takie, które do złudzenia przypominają kostkę kamienną. Ich górna powierzchnia pokryta jest kruszywem z naturalnego granitu, porfiru, bazaltu i innych minerałów, a dzięki specjalnej obróbce, zwanej śrutowaniem – lekko nierówna i chropowata.
Niektóre kostki są nimi tylko z nazwy, bo mają kształt trapezu, rombu albo półksiężyca. Dostępne są także elementy połówkowe i ćwiartki. Producenci łączą kostki o różnym kształcie w całe systemy, które umożliwiają układanie np. łuków i kół.


Płyty chodnikowe. Mają kształt kwadratu lub prostokąta o bokach 20–50 cm i 35–100 cm oraz grubości 5, 6 lub 7 cm. Są szare, brązowe, czerwone, pomarańczowe, żółte, zielone i czarne. Mogą mieć powierzchnię gładką, tłoczoną lub pokrytą ziarnami kolorowego kruszywa.
Aby uniknąć cięcia płyt w czasie układania nawierzchni, najlepiej tak ustalić szerokość ścieżki, aby była wielokrotnością wymiaru płytki i przylegającej do niej spoiny.

Fot.: Andrzej Szandomirski

Płyty ażurowe. Układa się z nich tzw. nawierzchnie ekologiczne, bo 20–40% ich powierzchni stanowi trawa. Stosuje się je na podjazdy. Nie nadają się na chodniki, bo po nierównej powierzchni trudno chodzić boso lub w butach na obcasie, a zimą trudno je dokładnie odśnieżyć. Mają różną wielkość; najpopularniejsze są te o wymiarach 40 x 60 cm i wysokości 8, 10, 12 cm. Przeważnie są szare, ale można też znaleźć żółte, czerwone i brązowe, czyli w kolorach kostek betonowych.

Beton stemplowany. W wylewanym betonie, po zagęszczeniu i zatarciu, odciskane są formy, dzięki którym nawierzchnia może imitować bruk kamienny, klinkierowy, piaskowiec, kamień rzeczny, cegłę, a nawet drewniane deski. Dzięki zastosowaniu mieszanek pigmentów taka nawierzchnia może mieć różne kolory.
Na stemplowane nawierzchnie używa się betonu klasy B20, B25 i B35 z dodatkiem włókien polipropylenowych, które poprawiają wytrzymałość nawierzchni. Stwardniałą nawierzchnię impregnuje się roztworem akrylowym, który zabezpiecza ją przed wsiąkaniem wody, olejów i smarów i nadaje jej intensywniejszy kolor.
Minimalna grubość stemplowanej nawierzchni to 8 cm, ale na podjazdy i parkingi przed domem zalecana jest 10–12 cm.
Zaletą tego rozwiązania jest to, że można je zastosować na już istniejącej nawierzchni betonowej.

Beton – dlaczego warto?

  • elementy betonowe można stosować zarówno na ścieżki, jak i na podjazdy,
  • są wytrzymałe,
  • dostępne są w wielu kolorach i kształtach,
  • do wyboru mamy elementy o niewielkich rozmiarach, a także duże płyty,
  • można je zdemontować i ułożyć w innym miejscu.

Fot.: Mariusz Bykowski

Nawierzchnie z klinkieru

Efektowny, estetyczny i łatwy w konserwacji klinkier od lat jest obecny na ścieżkach i podjazdach. Klinkier to materiał ceramiczny o bardzo mocnym spieku, dzięki czemu jest mało nasiąkliwy, odporny na ścieranie, twardy i wytrzymały na obciążenia. Jest też bardzo odporny na substancje chemiczne. Nie niszczą go oleje, rozpuszczalniki organiczne, benzyna, kwasy i zasady. Klinkier jest dostępny w odcieniach koloru żółtego, czerwonego, brązowego i grafitowego.

Bruk. Można go stosować do układania zarówno traktów pieszych, jak i samochodowych. Zazwyczaj elementy mają wymiary 20 x 10 x 4,5 cm lub 20 x 10 x 5,2 cm. Można też spotkać grubsze: 6,2; 7,1; 8 cm. Są też elementy połówkowe, które przydadzą się na krawędzie czy łuki. Na ścieżkach bruk można ułożyć na płask, tak by nawierzchnia miała grubość 4,5 cm. Na podjazdach nawierzchnia jest bardziej obciążana, dlatego jeśli chce się układać elementy na płask, trzeba wybrać te grubsze (5,2 cm) lub ułożyć je na sztorc, tworząc warstwę grubości 10 cm.

Kształtki brukowe. Można je stosować na chodnikach i podjazdach. Mają takie wymiary jak bruk klinkierowy, ale są w nich kwadratowe lub okrągłe otwory przelotowe. Dlatego służą do wykonywania nawierzchni ekologicznych.

Klinkier – dlaczego warto?

  • jest bardzo trwały i mało nasiąkliwy,
  • nadaje się zarówno na ścieżki, jak i na podjazdy,
  • ten sam materiał można zastosować na tarasie, murkach ogrodowych, ścieżkach i podjazdach,
  • można go zdemontować i ułożyć w innym miejscu.

Wygoda i bezpieczeństwo

Szerokość. Wygodna ścieżka powinna mieć co najmniej 0,8 m szerokości, a podjazd – 3 m. Droga łącząca funkcję podjazdu i ścieżki musi mieć szerokość nie mniejszą niż 4,5 m.
Spadki. Ułożenie nawierzchni nieco powyżej terenu i uformowanie odpowiednich spadków ułatwi odpływ wody deszczowej. Wzdłuż ścieżki lub podjazdu spadek powinien mieć 2–5%, a wszerz – 1–2%.

Sprawdź produkty w kategorii Nawierzchnie w serwisie tuznajdziesz.pl

Źródło: redakcja

Partnerzy serwisu

To dzięki tym firmom możemy realizować Wasze potrzeby i zainteresowania

border_left border_right