logowanie

Podział palników kotłów grzewczych

Palnik to urządzenie wytwarzające strumień ciepła o wysokiej temperaturze, np. w postaci płomienia. Jest jednymi z najważniejszych elementów każdego kotła grzewczego. Przeczytaj, jakie palniki wyróżniamy w zależności od kryterium podziału.

Fot.: Firma SKIEPKO

Palniki do kotła możemy podzielić ze względu na spalane paliwo, czyli gaz, olej lub paliwa stałe. Dostępne są również modele wielopaliwowe.

Kolejnym kryterium podziału jest sposób sterowania pracy. Pod tym względem możemy wyróżnić palniki z płynną regulacją, jednostopniowe i wielostopniowe. Urządzenia z regulacją stopniową zapewniają bardziej ekonomiczną pracę. W zależności od zapotrzebowania na ciepło, jesteśmy w stanie dopasować moc palnika. Przykładowo palniki dwustopniowe mogą pracować z mocą nominalną lub z mniejszą. Natomiast wydajnością palników jednostopniowych nie jesteśmy w stanie sterować. Nasza regulacja ogranicza się do ich włączenia lub wyłączenia. Palniki modulacyjne umożliwiają płynne zmiany mocy w zakresie od minimalnej do nominalnej w zależności od dostarczanej ilości powietrza do spalania lub paliwa.

Palniki do kotłów w Tuznajdziesz.pl

Palniki dzielimy również na atmosferyczne, zwane iżektorowymi oraz wentylatorowe, czyli nadmuchowe. W palnikach pierwszego typu powietrze, potrzebne do spalania paliwa, jest zasysane z otoczenia przez inżektor. Proces spalania odbywa się w otwartej komorze, w której panuje ciśnienie atmosferyczne. Co przekłada się na niższą sprawność odzysku ciepła podczas kondensacji pary wodnej. Palniki atmosferyczne są zatem mniej ekonomiczne, ale za to tańsze. Są cichsze podczas pracy niż palniki nadmuchowe, ponieważ nie mają wentylatora. Odznaczają się niższym zużyciem energii elektrycznym, a dodatkowo nie są zbyt wrażliwe na zmianę składu mieszanki i ciśnienia. W palnikach nadmuchowych wentylator dostarcza powietrze przez rurę do systemu mieszającego. Palniki tego typu emitują większe natężenie hałasu niż inżektorowe.

Ze względu na konstrukcję możemy wyróżnić palniki jednoblokowe czyli monobloki i dwubloki z oddzielną głowicą spalania.

Źródło: redakcja

Partnerzy serwisu

To dzięki tym firmom możemy realizować Wasze potrzeby i zainteresowania

border_left border_right