logowanie

Samochód dostawczy fiat doblò cargo w wersji furgon XL. Zobacz, jak auto wypadło w testach

Samochód dostawczy fiat doblò cargo jest oferowany w 370 wariantach. W opcji dostawczej dostępny jest w wersji WorkUp ze skrzynią ładunkową oraz wersji typu furgon XL. Fiat doblò cargo furgon XL, dzięki swojej ładowności umożliwia jednorazowo przewóz materiałów o wadze 1 tony. Zobacz, jak auto dostawcze wypadło w testach. Poznaj opinię właściciela firmy budowlanej, który wykorzystuje samochód w swojej pracy.

Samochód dostawczy fiat doblò cargo w wersji furgon XL. Fot.: Firma Fiat

Samochód dostawczy fiat doblò cargo typu furgon występuje w dwóch rozstawach osi i z dwiema wysokościami nadwozia. W celu maksymalnego wykorzystania przestrzeni w środku pojazdu istnieje możliwość zastosowania uchylnej przegrody. Po złożeniu fotela pasażera zwiększa się długość części ładunkowej i jej całkowita objętość - w wersji XL wynosi ona 5,4 m³. Dostęp do wnętrza furgonu zapewniają jedne drzwi boczne przesuwne lub ich para oraz dwa rodzaje drzwi tylnych – z przeszkloną klapą lub dwuskrzydłowe (pełne lub przeszklone).

Zobacz produkty z kategorii Środki transportu w Tuznajdziesz.pl

Fiat doblò cargo - wyposażenie

Niezależne zawieszenie dwuwahaczowe Bi-link. Może być wyposażone w stabilizator, w zależności od przeznaczenia auta umożliwia dostosowanie charakterystyki do określonych potrzeb transportowych. Auto dostawcze zapewnia ponadto większą stabilność i wyższy komfort jazdy.

Start & Stop. Funkcja ta pozwala na automatyczne wyłączenie silnika, gdy pojazd się zatrzymuje. Nie oznacza to jednak, że wszystkie urządzenia przestają działać – te odpowiedzialne za komfort i bezpieczeństwo są nadal aktywne. System Start & Stop podczas jazdy po mieście pozwala na oszczędność paliwa. Auto wytwarza przy tym mniej dwutlenku węgla i hałasu.

MultiJet II. Druga generacja silników wysokoprężnych z wtryskiem typu Common Rail została wyposażona w jeszcze szybciej działające wtryskiwacze. Dzięki nim obliczoną przez sterownik dawkę paliwa na jeden cykl pracy można wtłoczyć aż w ośmiu częściach. W porównaniu do poprzedniej wersji silnik pracuje ciszej, a w spalinach jest mniej cząstek stałych i tlenków azotu. W układzie zasilania jednostek MultiJet II zwiększono również (z 1600 do 1800 barów) maksymalne ciśnienie wtryskiwanego paliwa. W doblò cargo przedstawicielem jednostek Multijet II generacji jest silnik 1,3 o mocy 90 KM.

Silniki Natural Power. Modele o podwójnym zasilaniu (benzyną i sprężonym gazem ziemnym – CNG) oferują te same osiągi co jednostki benzynowe. Ponadto CNG w porównaniu z LPG jest tańszy i bezpieczniejszy.

Hill Holder. Ta dodatkowa funkcja układu stabilizacji toru jazdy (ESP) ułatwia ruszanie pod górę. W mocno obciążonym samochodzie to bardzo przydatne rozwiązanie.

Blue & Me TM Tom-Tom. Zintegrowany z samochodem system teleinformatyczny, który pozwala m.in. na obsługę telefonu, słuchanie muzyki z odtwarzacza MP3, wydawanie komend głosowych. Wyposażony jest w kolorowy ekran dotykowy.

Eco:Drive Professional. To sposób na tańszą jazdę. Uaktywniony program poddaje analizie różne parametry jazdy, m.in. średnie zużycie paliwa, przejechany dystans, obciążenie auta oraz częstotliwość naciskania przez kierowcę na pedał gazu, hamulca i sprzęgła. Na podstawie tych informacji podpowiada, co zrobić, aby jeździć jeszcze bardziej oszczędnie. Według twórców Eco:Drive Professional, stosując się do wskazówek aplikacji, można zaoszczędzić na paliwie nawet do 15%.

Samochód dostawczy fiat doblò cargo w wersji furgon XL - zalety i wady

Fiat doblò cargo w wersji furgon XL (samochód dostawczy) jest większy od modelu standard. Jego maksymalna ładowność to 1 tona. To bardzo dobry wynik nawet w porównaniu do pojazdów dostawczych o klasę większych. Po złożeniu fotela pasażera zwiększa się długość części ładunkowej i jej całkowita objętość, która wynosi 5,4 m³.

Auto dostawcze jest wyposażone w dużą przednią szybę, która zapewnia bardzo dobrą widoczność. Minusem są, jednak małe daszki przeciwsłoneczne, gdyż niskim osobom nie zapewniają zawsze dostatecznej osłony przed promieniami słonecznymi. Kierowca może dopasować wedle własnych potrzeb ustawienie fotela oraz kierownicy. Wszystkie przyciski i dźwignie są umieszczone w zasięgu ręki. Furgon XL wyposażony jest w czytelny zestaw wskaźników z wyświetlaczem różnych funkcji komputera pokładowego.
Podsumowując, na ergonomię miejsca kierowcy nie można narzekać. Niektórym może doskwierać zbyt plastikowe wnętrze, ale to przecież auto dostawcze, a nie osobowe.

Jeżdżąc klasycznym samochodem dostawczym typu furgon, czyli takim jak XL, który nie ma przeszklonych drzwi tylnych, trzeba zapomnieć o wewnętrznym lusterku wstecznym. Do dyspozycji kierowcy są boczne lusterka zewnętrzne, które są duże, elektrycznie sterowane i podzielone. Mniejsza dolna część każdego z nich jest tak usytuowana, aby można w niej było bez problemu dostrzec, jak porusza się tylne koło. Ułatwia to precyzyjnie manewrować pojazdem do tyłu i bez większych trudności umożliwia parkowanie na wytyczonym miejscu.

Stupięciokonny, nowoczesny turbodiesel w połączeniu z sześciobiegową manualną skrzynią biegów to zestaw, który zapewnia furgonowi XL oszczędną jazdę, a w razie potrzeby całkiem niezłą dynamikę. W tym ostatnim przypadku mowa oczywiście o jeździe na pusto lub z nieznacznym obciążeniem. Przy maksymalnym załadowaniu trzeba się liczyć z tym, że auto sporo straci ze swojego wigoru, ale za to będzie mogło za jednym razem i bez przyczepy przewieźć 1 tonę towaru.

Zastosowana w wersji testowej samochodu dostawczego pełna przegroda oddzielająca kabinę od przedziału pasażerskiego ogranicza możliwości transportowe, ale jednocześnie sprawia, że poziom przedostającego się do wnętrza hałasu generowanego przez pojazd podczas jazdy jest zaskakująco niski. Wartości użytkowe, komfort podróżowania, bezpieczeństwo jazdy uzupełniają różne rozwiązania, jak choćby nowatorskie zawieszenie tylne typu Bi-link, nowoczesny silnik, także z opcją podwójnego zasilania, układ ESP z dodatkowymi funkcjami czy system teleinformatyczny Blue & Me TM Tom-Tom (część z nich znajduje się w wyposażeniu standardowym).

Przy ocenie samochodu nie można pominąć także rozwiązań konstrukcyjnych, które ułatwiają kierowcy samodzielne wykonywanie różnych czynności obsługowych, np. wymiana przepalonych żarówek w reflektorach, odbywa się bez wizyty w serwisie.

Opinia fachowca. Krzysztof Zaorski, 52 lata, właściciel firmy remontowo-budowlanej

„Na pewno bardzo dużym atutem tej wersji jest jej zwiększona ładowność, która może się przydać w sytuacji, gdy trzeba jednorazowo przewieźć na przykład sporą ilość glazury. Przydatnym rozwiązaniem jest ponadto umieszczony w podwyższonym dachu schowek nad kabiną. Dzięki niemu zyskujemy możliwość transportu dłuższych niż przedział ładunkowy elementów, takich jak profile do montażu płyt gipsowo-kartonowych. Wewnątrz auta bez problemu zmieścimy rusztowania typu warszawskiego, co jest kolejną zaletą tego modelu.
W wyjątkowych sytuacjach, na niewielką odległość i przy otwartych tylnych drzwiach można także przewieźć partię płyt gipsowo-kartonowych, które ułożone na podłodze zmieszczą się między nadkolami.
Podłoga w przedziale bagażowym, mimo że pokryta jest wykładziną z tworzywa dobrego gatunku powinna być gładka. Jej wystające fragmenty można łatwo uszkodzić, przesuwając ciężkie przedmioty o ostrych krawędziach”.

W 2011 roku auto dostawcze otrzymało tytuł Międzynarodowego Samochodu Dostawczego.

Tekst: Maciej Fabijański

Partnerzy serwisu

To dzięki tym firmom możemy realizować Wasze potrzeby i zainteresowania

border_left border_right